دوستدار  حکمت و دانش

دوستدار حکمت و دانش

فلسفه، کلام، علوم قرآنی و عربی
دوستدار  حکمت و دانش

دوستدار حکمت و دانش

فلسفه، کلام، علوم قرآنی و عربی

معرفی استاد حشمت پور و دانلود فایل های صوتی استاد

بسم الله الرحمن الرحیم

 

السلام علی ربیع الانام و نضرة الایام

چند صباحی است که با سیدی فاضل و دانشمند بزرگوار٬ روحانی با کمال و سالک در مسلک حکمت و عرفان آشنا و هم صحبت شده ام که این مصاحبت و مجالست را رزق معنوی و توفیق الهی می یابم. اللهم انعمت فزد.

تسلط ایشان بر مبانی فلسفی و حِکمی خصوصا حکمت صدرایی و بعضا عرفان نظری٬احاطه به آثار و اندیشه های حکیم فرزانه آیت الله جوادی آملی و تواضع و فروتنی٬ خوی نرم و منش کریمانه و بیان شیوای ایشان در انتقال مطالب عمیق٬حقیر را مجذوب و مشعوف ایشان نموده است.

طلبه هایی هستند که با جد و جهد و تلاش فراوان و داشتن برنامه روشمند و هدفمند و نداشتن هیچ انتظار و چشم داشتِ دیگر  در مسیر تعالی و تکامل علمی و   عملی سلوک می کنند که ایشان را در عِداد این گونه طلاب افاضل یافتم.

ایشان سوالاتم را با وقار و طمأنینه و زبانی نرم٬ پاسخی همه جانبه می دهند به طوریکه نشاط علمی را در جان و روحم مضاعف می گرداند.

گاهی آنچنان غرق در پرسش و پاسخ هستیم که گذر زمان را احساس نمی کنم و هر روز آمدنش را انتظار می کشم تا از سخنان عالمانه و پاسخ های آرامشگرش استفاده کنم.

هنوز اسمش را نمی دانم ولی به گوشه ای از مسمّایش پی برده ام.

در لابلای صحبتهایش٬ سخن از استاد حشمت پور به میان آمد که مطالبی را در این رابطه ایراد فرمودند. تا انجا که ذهنم یاری می کند برخی مطالب را در مورد این استاد گرانمایه به محضر مشتاقان علم و معرفت تقدیم می دارم.

استاد حشمت پور حکیم فرزانه  و دانشمند بزرگی هستند که بر مبانی حکمت مشّاء و فلسفه اشراق و حکمت متعالیه صدرایی سوار و مسلط هستند و فلسفه را آنچنان که باید فهمیده اند.

در طب و هیئت و ریاضیات کار کشته و خرّیت این فنون و متمهّر در این رشته های علمی می باشند.

در طبیعیات و فیزیک قدیم٬ طبیعیات شفا را تدریس می کنند و بر همه ی کتاب گرانسنگ "الشّفا" ابن سینا که حاوی ریاضیات و طبیعیات و الهیّات است٬ سیطره دارند و کمتر کسی در میان افاضل علما وجود دارد که تمام شفا را دیده باشد که به گفته سید بزرگوار از انگشتان دست تجاوز نمی کند.

دأب این استاد فرزانه بر این است که بیشتر کتابهایی را مورد بحث و بررسی و تدریس قرار می دهند که مهجور و متروک هستند و در حوزه های علمی بر آنها پرداخته  نمی شود. از قبیل زبدة البیان محقق اردبیلی در قواعد فقهیه٬توحید شیخ صدوق با شرح عرفانی قاضی سعید قمی٬صحیفه سجادیه با شرح عرفانی٬شواهد الربوبیة ملّا صدرا٬ نهایة الدرایة مرحوم کمپانی در اصول٬ طبیعیات شفا و کتابهایی از این دست که در عین غنای علمی در حوزه ها متروک بلکه ناشناخته مانده است.

ایشان در فقه و اصول از فقیه اصولی آیت الله وحید خراسانی استفاده کرده اند و در فلسفه و عرفان از دو حکیم عارف  یعنی علامه حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی کم و بیش استفاده کرده اند ولی بیشتر در این دو حوزه٬ به تحقیق و تفکر و مطالعه پرداخته اند تا تلمّذ در محضر اساتید.

 ایشان به متن کتابی که تدریس می کنند بسیار اهمیت می دهند و کاملا در متن متمرکز و زوم می شوند تا مراد نویسنده را با تمرکز و تفکر در کلماتش استنباط کنند که این امر نشان از ژرف نگری ایشان دارد.

این پیر مرد ژنده پوش به اندازه ای متواضع و فروتن و افتاده است که اگر ببینی٬به فکرت نمی رسد که دانشمند حکیمی باشد که در علوم مختلف متفنن و متخصص باشد.

حمد و سپاس مر خدای را که توفیق زیارت این عالم عامل را یکبار به این عبد عاصی عنایت فرموده است.

به گفته خودشان۲۷عنوان کتاب تدریس فرموده اند که کتاب شرح اشارات در۳جلد مثلا یک عنوان محسوب می شود. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

یک سال است که به تدریس شرح صحیفه سجادیه مشغول هستند که در این مدت از بررسی سندی صحیفه فارغ نشده اند!

۵سال است که به تدریس شوارق الالهام محقق لاهیجی اشتغال دارند که در شُرُف اتمام است.

توحید صدوق را با شرح عرفانی قاضی سعید قمی تدریس می کنند که بسیار قابل توجه است.

نهایة الدرایة آیت الله العظمی شیخ محمد حسین اصفهانی معرف به کمپانی را تدریس می کنند که از دیدگاه فضلا از کتابهای بسیار سنگین در حوزه اصول فقه محسوب می شود و کمتر کسی به فهمش نایل می شود.

ظاهرا به تازگی تدریس برهان شفای ابن سینا را هفته ای یکبار شروع کرده اند که مشتاقان برهان و معرفت را آب حیاتی است.

از تدریس اسفار صدرالمتالهین به خاطر کثرت وجود درس اسفار در حوزه قم اباء دارند.(برای حقیر بسیار شگفت انگیز است که شاید متجاوز از۶۰ استاد٬کتاب اسفار را در حال حاضر در حوزه مبارکه قم تدریس می کنند. ان هذا لشیئ عجیب!)

محل تدریس ایشان مدرسه خان در حوزه علمیه قم می باشد.

جای بسیار خوشبختی و خوشحالی است که تمام دروس این فیلسوف زاهد ضبط می شود و فایل های صوتی برخی دروسشان در فضای اینترنت و سی دی هایشان در بازار موجود است که استماع منظم و با برنامه به این دورس برای کسانی که در مسیر  یادگیری حکمت و عرفان هستند بسیار مفید است.

برای دانلود دروس ایشان به لینکهای زیر مراجعه کنید:

http://www.eshia.ir/Aqaed/Archive/heshmatpour

فایل های صوتی شواهد الربوبیه استاد حشمت پور

فایل های صوتی حکمت الاشراق استاد حشمت پور

فایل های صوتی نمط ۱ اشارات با تدریس استاد حشمت پور

تدریس نمط هشتم اشارات

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد