دوستدار  حکمت و دانش

دوستدار حکمت و دانش

فلسفه، کلام، علوم قرآنی و عربی
دوستدار  حکمت و دانش

دوستدار حکمت و دانش

فلسفه، کلام، علوم قرآنی و عربی

مثلث سه‌گانه «هوسرل، اخلاق، دریدا»

کتاب «هوسرل،‌ اخلاق، دریدا» نوشته دکتر حسن فتح‌زاده(استادیار دانشگاه زنجان) توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

Image result for ‫کتاب (هوسرل ، اخلاق ، دریدا )‬‎

این کتاب داستان 3 فیلسوف بزرگ است: هوسرل که متافیزیک را به مرزهایش رساند، لویناسی که پنجه بر این بن‌بست کشید و دریدا که روزنه‌ای به ماورای نام‌ناپذیر آن گشود. اما درمورد نامگذاری این کتاب، باید اشاره کرد که لویناس فیلسوفی است که‌ آن‌قدر محو در اخلاق شده بود که با آسودگی می‌توان به جای «هوسرل، لویناس، دریدا» نام «هوسرل، اخلاق، دریدا» را برای این کتاب در نظر گرفت.

«دیگری» عبارتی است که در 

ادامه مطلب ...

معرفی استاد حشمت پور و دانلود فایل های صوتی استاد

بسم الله الرحمن الرحیم

 

السلام علی ربیع الانام و نضرة الایام

چند صباحی است که با سیدی فاضل و دانشمند بزرگوار٬ روحانی با کمال و سالک در مسلک حکمت و عرفان آشنا و هم صحبت شده ام که این مصاحبت و مجالست را رزق معنوی و توفیق الهی می یابم. اللهم انعمت فزد.

تسلط ایشان بر مبانی فلسفی و حِکمی خصوصا حکمت صدرایی و بعضا عرفان نظری٬احاطه به آثار و اندیشه های حکیم فرزانه آیت الله جوادی آملی و تواضع و فروتنی٬ خوی نرم و منش کریمانه و بیان شیوای ایشان در انتقال مطالب عمیق٬حقیر را مجذوب و مشعوف ایشان نموده است.

طلبه هایی هستند که با جد و جهد و تلاش فراوان و داشتن برنامه روشمند و هدفمند و نداشتن هیچ انتظار و چشم داشتِ دیگر  در مسیر تعالی و تکامل علمی و   ادامه مطلب ...

فایل های صوتی استاد دینانی

سخنان استاد ابراهیمی دینانی   در برنامه "مردان خدا" درباره حکیم علی آقا مدرس زنوزی

ادامه مطلب ...

تفاوت علم کلام وفلسفه چیست؟

برای بیان تفاوت علم کلام با فلسفه نخست باید بنگریم که "کلام" و "فلسفه" به چه معنا است، سپس در مقایسه بین معنای آن دو واژه، به تفاوت های موجود پی ببریم.

معنای علم کلام: علم کلام علم به قواعد و مسائلی است که نتیجه اش توانایی بر اثبات اصول دین و دفع شبهات با دلیل و برهان و تطبیق آن‌ها با قواعد عقلی است.

شهید مطهری می‌گوید: "علم کلام یک علم صد در صد اسلامی است. کلام مربوط است به تحقیق در اصول عقاید اسلامی و دفاع از آن ها، اعم از آن که امر مورد اعتقاد، از عقلیات محض باشد مانند مسائل مربوط به توحید و صفات خداوند، و یا از نقلیاتی باشد که اعتقاد و عدم اعتقاد به آن در سرنوشت انسان مؤثر باشد، ‌مانند مسئلة امامت از نظر شیعی".

این علم از دو شاخه تشکیل شده است: عقلی و نقلی. در شاخة عقلی مقدمات و مبادیش صرفاً از عقل گرفته می شود، مانند بحث توحید و نبوت عامه. امّا مباحث در شاخة نقلی از وحی اخذ می‌شود مانند بحث امامت و اکثر مباحث معاد.

این علم با توجه به 

ادامه مطلب ...

فلسفه چیست؟

 در حقیقت، هیچ گاه نمی توان گفت فلسفه چیست؛ یعنی هیچ گاه نمی توان گفت: فلسفه این است و جز این نیست؛ زیرا فلسفه، آزاد ترین نوع فعالیت آدمی است و نمی توان آن را محدود به امری خاص کرد. عمر فلسفه به اندازه عمر انسان بر روی زمین است و در طول تاریخ تغییرات فراوانی کرده و هر زمان به گونه ای متفاوت با دیگر دوره ها بوده است.برای این مطلب کافی است به تعاریف مختلفی که از آن شده نگاهی بیندازید. در این باره نگاه کنید به: تعاریف مختلف درباره فلسفه با این حال می کوشیم تا جایی که بتوانیم، فلسفه را معرفی کنیم.

واژه فلسفه

واژه فلسفهphilosophy یا فیلوسوفیا که کلمه ای یونانی است، از دو بخش تشکیل شده است:

فیلو به معنی دوستداری و سوفیا به معنی دانایی.

اولین کسی که
ادامه مطلب ...