دیدگاه ارسطو درباره حرکت :
ارسطو انواع حرکت رامورد بررسی قرار می دهد و مهمترین نوع حرکت را
در کون و فساد می بیند;زیرا هنگامی که موجودی از بین می رود و موجود دیگری
به جای آن پدید می آید این سؤال مطرح می شود:موجود اول که قبلا" آن را می
دیدیم،به کجا رفت و موجود دوم که آن راندیده بودیم از کجا آمد؟
سپس ارسطو در مقام حل این مشکل و پاسخ به این سؤال بر آمده و می گوید:
موجود
حادث ، قبلا" بالقوه موجود بوده و وجود بالقوه همان ماده اولی است که پس
از پذیرفتن صورت فعلیه و متحد شدن با آن، موجودبالفعل گردیده است. و در این
جاقاعده مورد بحث مطرح می شود که:"انتقال شی ء از مقام قوه به مقام
فعل،حرکت است و هر حرکتی نیازمند
ادامه مطلب ...
زیارت اربعین حسینی
السَّلامُ عَلَى وَلِیِّ اللهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِیلِ اللهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِیِّ اللهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَى أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ اللهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّدا مِنَ السَّادَةِ وَ ادامه مطلب ...
پیش از پرداختن به سؤال فوق، نگاهی گذرا به زندگی کوتاه اما پربار فیلسوف بزرگ ایرانی، شیخ شهاب الدین سهروردی خواهیم داشت. ابوالفتح یحیى بن حبش سهروردی ملقب به شهابالدین، از بزرگان فلاسفه و حکمای اسلامی بود که در فقه، حدیث و دیگر علوم متداول زمان، مهارت داشت، او در سال ۵۴۹ هجری قمری، در روستای سهرورد، بخش قیدار از توابع زنجان ادامه مطلب ...
شیخ شهاب الدین سهروردی یکی از فیلسوفان و حکمای بزرگ ایرانی است که در سال ۵۴۹ق در روستای سهرورد زنجان متولد گردید. او تحصیلات خود را در زادگاه خویش
هر که راهى رود که در آن دانشى جوید، خداوند او را به راهى که به سوى بهشت است ببرد و برترى عالِم بر عابد، مانند برترى ماه در شب چهارده، بر دیگر ستارگان است.